שאלות ותשובות טל לברכה הרב רמי ברכיהו שליט"א רב הישוב טלמון |
מדורת ל"ג בעומר כל הלילה
תשובה:
ראשית אני מתנגד למילה "מתנגד", בכל שנה אכן אני מנסה להסביר
שאין כל סיבה ותועלת להישאר ערים במשך כל הלילה בל"ג בעומר, וזאת מכמה
סיבות:
א.
צריך לזכור כי מדורת
ל"ג בעומר היא לא אירוע שמטרתו להדליק מדורה ולדאוג שהיא תישאר דלוקה
לאורך כל הלילה, מדורת ל"ג בעומר עניינה הדלקת נר לעילוי נשמתו של ר'
שמעון בר יוחאי. לכן ראוי בלילה זה לעסוק גם באישיותו של רשב"י תורתו
ומעשיו. ב. בהתאם לדברים בסעיף הקודם שהלילה הזה הוא לילה קדוש, ראוי מאוד לא "לבזבז" את שעות הלילה בתחרות מי נשאר כל הלילה ער. לצערי הרב, חלק מבני הנוער מתעסקים רבות בלילה זה באוכל בקפה ובכדורסל. מה שהופך את הלילה הזה "לסתם" לילה בו צריך להישאר ערים מבלי כל תוכן וסיבה אמיתית. ג. בנוסף לכך, קשה מאוד בשעות הבוקר המוקדמות להישאר ערים, בחלק מהמדורות החבר'ה כבר שפוכים וישנים ליד המדורה, ובודאי קשה מאוד להתרכז בתפילת שחרית. לרוב, החבר'ה הולכים לישון בגלל העייפות של הלילה, ובמשך כל יום ל"ג בעומר נשפכים על המיטה. ד. בכל שנה אני פונה אל הנוער בהצעה לסיים את המדורה בשעה שתיים בלילה אחרי שאכלו טוב ושתו סיפרו בשבח רשב"י ותורתו, וגם מעט צ'יזבטים וכד', ובבוקר לאחר התפילה, ינצלו את היום לטיול ערכי בארצנו הקדושה או לסיור מקומי באזורנו היפה והמיוחד. לענ"ד שינה בשעה סבירה בלילה וניצול יום ל"ג בעומר לפעילות איכותית של הנוער, הוא בהרבה יותר טוב מועיל וערכי מאשר להישאר ער כל הלילה ולישון למחרת במשך כל היום.
ה.
לצערי
הרב, דברי לא נשמעים ועד היום לא קבלתי הסבר המניח את הדעת על החובה
להישאר ערים כל הלילה. גם החבר'ה מודים שהלילה הקדוש הזה הופך להיות
"סתם" לילה של חובה להיות ערים גם כאשר כבר נגמר האוכל, ואין יותר חשק
לשתות קפה, וגם כאשר לאף אחד אין חשק לדבר או לשמוע סיפור וכד'. לדעתי,
אם הנוער בטלמון ייזמו פעילות 'שווה'
ביום ל"ג בעומר, אפשר שזה יגרום ליותר חבר'ה לוותר על החוויה
להישאר ערים בל"ג בעומר עד אור הבוקר מול מדורה הולכת ודועכת.
|